Artykuły
Kreatywne 24 godziny dla klimatu


Czy jedna doba wystarczy, by uratować świat przed globalnym ociepleniem? Choć 24 godziny to niewiele, uczestnicy tegorocznego Climathonu udowodnili, że w tym czasie możliwe jest opracowanie projektów, których wdrożenie przyczyni się do znacznego ograniczenia emisji gazów cieplarnianych.   


W ostatnich latach coraz bardziej popularne są tzw. hackathony – wydarzenia, których uczestnicy w określonym czasie (zwykle w ciągu 24 godzin) starają się znaleźć rozwiązanie konkretnego problemu. Tego typu maratony, początkowo organizowane głównie z myślą o programistach, wykorzystywane są również m.in. po to, by wypracować metody ograniczenia zanieczyszczenia środowiska naturalnego. Jednym z takich wydarzeń, odbywających się w różnych krajach świata, jest Climathon. Jego cel to przede wszystkim ochrona klimatu.



Climathon w Krakowie 


Tegoroczna, krakowska edycja Climathonu odbyła się w dniach 25-26 października w Muzeum Inżynierii Miejskiej. W wydarzeniu wzięło udział ponad 70 osób, dzięki którym powstało 15 projektów. Ich twórcy skupili się na mobilności i zeroemisyjności, szukając odpowiedzi na następujące pytania: Jak można rozpowszechnić ekologiczny sposób poruszania się po mieście, wykorzystując współczesne technologie? Jak można zachęcić ludzi do korzystania ze zrównoważonych środków transportu (na rzecz rezygnacji z podróżowania samochodem)? oraz Czy jesteśmy świadomi wszystkich dostępnych informacji dotyczących mobilności przyjaznej środowisku? Skąd wiemy, że nic nas nie omija? Najlepsze projekty zostały nagrodzone, a łączna wartość nagród wyniosła 30 tys. zł.


Dzieci uczą dorosłych


Pierwsze miejsce przyznano projektowi „Jadę ze smokiem bez smogu”. Jego autorki uznały, że jedną z najlepszych form ochrony klimatu jest edukowanie najmłodszych. Stwierdziły, że jeżeli dzieci nauczą się na co dzień korzystać z komunikacji miejskiej, za kilkanaście lat, gdy dorosną, takie zachowanie stanie się dla nich naturalne. Nie będą zatem musiały tracić energii na zmianę nieekologicznych nawyków. Aby to osiągnąć, należy sprawić, by autobusy były atrakcyjne dla przedszkolaków. Zaproponowano przykładowo wydzielenie kolorowej strefy dla dzieci i umieszczenie w autobusach ilustrowanych historyjek dotyczących ekologii. Edukując najmłodszych, autorki projektu chcą dotrzeć również do rodziców, których właśnie dzieci mogą przekonywać do ochrony środowiska i rezygnowania z samochodu na rzecz komunikacji miejskiej.


Jazda na rowerze się opłaca


Na podium znalazł się także projekt „Jadę”, który zajął drugie miejsce. Jego celem ma być przekonanie mieszkańców do korzystania z roweru. Zauważono, że jednych może zachęcić aspekt ekologiczny, a innych np. kwestie zdrowotne czy możliwość oszczędzenia czasu lub pieniędzy. Wszystkie te źródła motywacji ma połączyć aplikacja, która kilometry pokonane na rowerze przeliczy na liczbę spalonych kalorii, ilość niewyemitowanego dwutlenku węgla i czas oszczędzony dzięki ominięciu korków. Dodatkowo członkowie projektu byliby nagradzani za pomocą punktów, które można by było wymienić na drobne nagrody, takie jak lody czy bilety. W tym celu konieczna byłaby współpraca z partnerami biznesowymi, skłonnymi do oferowania różnego rodzaju benefitów.


Możliwości w zasięgu ręki


Trzecie miejsce jury przyznało projektowi „#blisko”. Jego autorka zauważyła, że wiele osób zdaje sobie sprawę z tego, że zanieczyszcza środowisko naturalne i marnuje zasoby, jednak nie wie, co może zrobić, aby to zmienić. Rozwiązaniem ich problemu byłyby mapy umieszczone w różnych częściach miasta, zawierające informacje o miejscach, które sprzyjają ograniczaniu produkowanych śmieci. Znalazłyby się tam np. punkty, w których można naprawić zepsute przedmioty albo kupić kawę do własnego kubka. Zgodnie z założeniem, osoba korzystająca z mapy, mogłaby dotrzeć pieszo do zaznaczonych na niej miejsc w ciągu 15 min. W ten sposób projekt promowałby zdrowy  sposób poruszania się po mieście i przekonał mieszkańców, że wiele spraw można załatwić, nie oddalając się zbytnio od własnego mieszkania, zatem korzystanie z samochodu często nie jest konieczne.


Wymiana doświadczeń


Climathon to nie tylko konkurs, ale i szansa, by poszerzyć swoją wiedzę, zdobyć nowe umiejętności i wymienić się doświadczeniami z twórcami innych projektów. W ramach wydarzenia odbyły się różnego rodzaju warsztaty i spotkania z ekspertami. Organizatorami krakowskiej edycji Climathonu byli: Fundacja Aeris Futuro, Pracownia Miejska, Climate-KIC i Urząd Miasta Krakowa. Projekt został zrealizowany przy wsparciu finansowym Województwa Małopolskiego.


Anna Bruzda